| דרור ניר קסטל, מרכז הנדל"ן |
אף על פי שהגישה השלטת היא שהקרבה לקווי הרכבת הקלה אמורה להשביח את ערך הנכס, החלטה שקיבלה בשבוע שעבר ועדת הערר המחוזית לפיצויים והיטלי השבחה של מחוז תל אביב בראשות עו"ד סילביה רביד, מראה כיצד קרבה למיזם התחבורתי עלולה גם לפגוע בו. זאת כאשר ערר שהוגש נגד החלטת הוועדה המקומית לדחות תביעת פיצויים שהוגשה בגין נזק שנגרם לבניין הסמוך לתוואי הקו הסגול, ברחוב לוינסקי בדרום תל אביב, התקבל על ידי הוועדה. לאחר שקבעה כי אכן נגרם נזק לנכס, הסוגיה הועברה לבדיקתו של שמאי מייעץ שיקבע מהו גובה הפיצוי
המדובר בערר שהגיש בעליו של בניין שלם ברחוב לוינסקי נגד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ונגד נת"ע , על סך של 4.15 מיליון שקלים בגין ירידת ערך, זאת בעקבות אישור תוכנית הקו הסגול של הרכבת הקלה במקטע פלורנטין שאושרה ב-2021. אותה תוכנית שינתה את הוראות תוכנית הקו הסגול - מקטע מערבי, שאושרו ב-2017.
מדובר בבניין חדש שבנייתו הסתיימה ב-2018, בן 5 קומות מעל קומת קרקע עם חזית מסחרית, אשר כולל מרתף חניה בן 5 מקומות חניה ואחסנה. בסך הכל כולל הבניין 15 דירות וחנות. לטענת העורר התוכנית החדשה מייעדת את קטע השטח שבו מצוי הבניין למדרחוב ורצועת מערכת תחבורה עתירת נוסעים, שבו תותר תנועת רכבת קלה והולכי רגל בלבד, ולכן צפויה הכניסה לחניות במקטע זה תיחסם. המשמעות היא ביטול הכניסה למרתף החניה הכולל 5 מקומות חניה, באזור עם מצוקת חניה קשה. לטענתו, דירה ללא הצמדה לחניה פוגעת בביקוש לנכס וביכולת למקסם את שווי הדירה. שמאי מטעמו העריך כי הפגיעה בחניה לבדה מפחיתה את שווי הנכס בכ-2 מיליון שקל.