| ארז רביב, חדשות דבר |
הרכב החשמלי תופס נתח שוק גדול יותר ויותר, ובאוצר חוששים מהימלטות של רבים ממסי הדלק.
"חדירת הרכב החשמלי לשוק גבוהה יותר מכל תחזית", אמר יונתן פלורסהיים, רפרנט אנרגיה באגף התקציבים במשרד האוצר, בכנס תחזיות האנרגיה ביוזמת המכון הישראל לאנרגיה וסביבה בתל אביב ביום שלישי.
לדבריו, המסירות בסוף 2023 כללו 56% של מכוניות בהנעה חשמלית, מה שהעלה את הסיכום השנתי ל-23% מהמכוניות החדשות. "עלויות הנסיעה ברכב חשמלי נמוכות יותר מאשר אוטובוסים ורכבות, וזה מצב שיוצר עיוות".
מס הקנייה על רכב חשמלי עלה השנה ל-35%, והוחרגו רק מכוניות שנפרקות בשבועות הקרובים, שהיו אמורות להגיע ב-2023, והמצב הביטחוני בים האדום דחה את הגעתם.
בשנה הבאה אמור המס לזנק למס מלא – 83%, אך פלורסהיים אמר שעלייה שכזו צפויה לגרום לדיכוי יתר של חדירת הרכב החשמלי, ובאוצר שוקלים למתן אותה.
כיום, מסי הרכב משרתים שני היגיונות שונים ומנוגדים. האחד הוא היגיון התנהגותי, של ייקור הנסיעה ברכב פרטי כדי להפחית שימוש ולכסות על עלויות חיצוניות כמו גודש, זיהום אוויר, תאונות ופליטת גזי חממה. השני הוא מקור מימון עבור הממשלה.
לפי פלורסהיים, מס הבלו על דלקים מזהמים יקר יותר מהעלות החיצונית של רכב פרטי, אך לא קיים מיסוי דומה על רכב חשמלי...